Poate fi evitată o pană sau deteriorarea anvelopei?

Tóth Dorottya

De zeci de ani, conducătorii auto se gândesc la întrebarea: cum putem evita o pană sau cel puțin reduce riscul unei pene și dacă putem face ceva pentru a preveni deteriorarea pneurilor?
Nu putem preveni înțepăturile cu certitudine absolută, deoarece circumstanțele externe pot juca un rol important, dar cu unele măsuri de precauție putem reduce la minimum șansele. Experții HTA vă pot sfătui, de asemenea, ce trebuie să faceți în cazul puțin probabil al unei probleme.

defekt 1

1. Protejați anvelopa împotriva deteriorărilor!

Condusul fără atenția cuvenită, lovirea de obiecte ascuțite sau staționarea pe trotuar pot deteriora anvelopa. Acest lucru poate provoca daune ascunse la structura internă a anvelopei, care nu sunt vizibile imediat. Dacă este inevitabil să conduceți pe o bordură sau pe un alt obstacol, conduceți foarte încet, cu roata perpendiculară pe bordură. Verificați în mod regulat dacă anvelopele nu sunt deteriorate, aplatizate sau perforate de obiecte străine. Acest lucru este deosebit de important pentru anvelopele marcate H, V, W, Y sau ZR, adică anvelopele care pot fi utilizate la viteze mari. Dacă aveți îndoieli, contactați un centru de service specializat.

2. Opriți-vă pentru a evita deteriorarea gravă!

De îndată ce observați că aveți o pană, opriți cât mai repede posibil, deoarece continuarea deplasării cu o pană ar putea deteriora nu numai anvelopa, ci și janta. (După 1 noiembrie 2014, pot fi înmatriculate numai autoturismele echipate cu un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri (TPMS). Desigur, mașinile mai vechi pot simți în continuare "derapajul"). Banda de urgență a autostrăzii este proiectată, printre altele, în acest scop, dar asta nu înseamnă că este sigur să stați acolo permanent. Purtați o vestă de vizibilitate, cereți membrilor familiei să aștepte dincolo de parapet și asigurați-vă că afișați triunghiul de avertizare de pericol! O roată de rezervă de dimensiuni normale este cea mai bună soluție, folosiți roata cu manivelă dacă nu este disponibilă, iar dacă din anumite motive nu este, folosiți lichidul de reparat înțepături. 

defekt 2

3. Vara cu vara, iarna cu iarna

Dacă faceți o pană cu mașina echipată cu anvelope de vară și le înlocuiți cu anvelope de iarnă, manevrabilitatea mașinii va fi redusă drastic. Nu există sisteme electronice de control al stabilității care să prindă mașina la frânare: chiar și într-o curbă ușoară, mașina va ieși din curbă, partea din spate a mașinii va aluneca și va deveni imprevizibil sau supravirată. Bineînțeles, același lucru este valabil dacă înlocuiți piesa lipsă din setul de iarnă cu unul de vară. Există un motiv pentru care anvelopele de iarnă și cele de vară sunt fabricate din materiale diferite și în modele diferite: sunt concepute pentru condiții foarte diferite. Prin urmare, situația ideală este aceea în care vârsta, dimensiunea, modelul benzii de rulare și alte caracteristici ale anvelopelor montate pe mașină sunt aceleași, inclusiv cele de rezervă.

4. Roata de rezervă: numai pentru utilizare temporară

Atunci când cumpărați sau montați un set nou, asigurați-vă că roata de rezervă are același model și aceeași stare ca și celelalte anvelope. Nu uitați: numai o roată de rezervă de aceeași mărime și model ca și roțile montate va oferi asistență completă în caz de urgență. Așa-numitele roți cu manivelă au fost inventate pentru a economisi spațiu, dar se recomandă să le montați doar atât timp cât este necesar pentru reparații/înlocuire și, atunci când le folosiți, fiți conștienți de faptul că caracteristicile de manevrabilitate ale vehiculului vor fi mult - negativ - modificate. Viteza maximă a unui autovehicul cu roată de rezervă este de 80 km/h. În plus, roțile motoare trebuie să aibă întotdeauna aceleași anvelope. Cu alte cuvinte, în cazul în care una dintre anvelopele față ale unui automobil cu tracțiune față se înțeapă, este recomandabil să o înlocuiți cu una dintre anvelopele spate și să montați pe roata spate un demontator de anvelope. Prin urmare, dacă este posibil, folosiți o roată de rezervă completă. Este interzisă în mod expres montarea unei camere de aer într-o anvelopă fără cameră de aer.

5. Kitul de reparare este doar o soluție de rezervă

Lichidul de reparații trebuie utilizat numai pentru reparații rapide în absența unei roți de rezervă sau a unei roți de rezervă pe o distanță scurtă până la cel mai apropiat atelier. Asigurați-vă că ați citit instrucțiunile de utilizare: unele modele sunt sfătuite în mod special de către producător să nu îndepărtați obiectul (de exemplu, un cui) care a provocat perforarea. Veți găsi instrucțiuni detaliate privind presiunea, viteza, distanța care trebuie parcursă și, bineînțeles, aplicarea propriu-zisă. Dacă este posibil, alegeți un tip care nu necesită ridicarea mașinii cu un cric. Lichidul presat într-o anvelopă găurită se va întări și va face ca anvelopa să fie din nou utilizabilă, dar nu trebuie utilizat în cazul unei rupturi sau fisuri; de obicei, va ajuta la etanșarea unei găuri de până la 5 mm. Reparatorii nu sunt bucuroși să "salveze" o anvelopă îmbibată cu lichid, dar acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic.

6. 20 de minute odihnă

Cu suficientă atenție, deteriorarea anvelopelor poate fi evitată, dar nu și o înțepătură. În astfel de cazuri, este util să aveți mereu la dumneavoastră echipamentul potrivit: o roată de rezervă de dimensiunea și modelul potrivit (a cărei presiune se verifică periodic), o roată cu manivelă dacă nu există spațiu sau un kit de reparare. Echipamentul ar trebui să includă o vestă reflectorizantă, un triunghi și un cric. Înlocuirea unei roți nu este un capăt de lume: chiar și cineva care nu a avut niciodată o pană poate face acest lucru în 15-20 de minute. Urmați manualul de utilizare al mașinii dumneavoastră, contează unde ridicați mașina cu cricul.

Vă dorim tuturor o călătorie plăcută!

Sursa:
hta.org.hu

nano-tyre.ro
kosar icon
Magazin web de anvelope

tyre-test.org Teste de anvelope,
recenzii de la utilizatori reali
tire icon tyre background