Cu mașina pe un drum înghețat

Tóth Dorottya

Cu mașina pe un drum înghețat

Am în iarnă și, dacă e să dăm crezare prognozei meteo, "Generalul Iarnă" va fi oaspetele nostru (sau mai degrabă noi vom fi prizonieri) pentru încă câteva săptămâni.

Drumurile înzăpezite și/sau înghețate obișnuite în această perioadă a anului reprezintă o provocare pentru mulți dintre noi. Ca răspuns la numeroasele solicitări pe care le-am primit și la siguranța rutieră pe care o considerăm vitală, am adunat câteva informații mai importante și mai utile. Credem în mod fundamental că este posibil să conduci în siguranță pe timp de iarnă, așa că, dacă urmați câteva sfaturi, puteți face din condusul în ianuarie și februarie o plăcere.

hta 1

1. Nu pot lipsi: anvelopele de iarnă.

Nu, nu economisim bani dacă lăsăm setul de vară. Pe un asfalt cu zăpadă, gheață, literalmente înghețat, nu putem să accelerăm în siguranță, să oprim, să întoarcem, pe scurt, dacă nu avem anvelopele potrivite. În multe țări anvelope de iarnă - în Austria, de exemplu, în zonele cu zăpadă de la 1 noiembrie până la 15 aprilie - anvelopele de iarnă sunt obligatorii.
(În regiunea Sochi, lanțurile sunt o alternativă la anvelopele de iarnă. Este permisă, de asemenea, utilizarea unui lanț de zăpadă cu cel puțin două anvelope motoare
roți - dar numai dacă drumul este acoperit cu un strat continuu sau nesemnificativ întrerupt de zăpadă sau gheață. Aceasta nu este o opțiune pentru noi).


2. Răzuitoarele de gheață, măturile de zăpadă și dezghețatorul (spray) pentru încuietorile ușilor ar trebui să facă parte din dotarea standard până în martie!

În zilele friguroase, după nopți geroase, acordați întotdeauna cinci până la zece minute pentru a curăța mașina de gheață și zăpadă înainte de a porni la drum. Dacă nu din alt motiv, este o cerință legală pentru a asigura condiții bune (de vizibilitate). Atenție! A expune doar o mică parte a parbrizului ca "fereastră" este pedepsit de lege și poate avea consecințe asupra asigurării în caz de accident. În același timp, funcționarea motorului în timp ce se răzuiește gheața reprezintă o poluare gravă a mediului înconjurător. Luați-vă întotdeauna timp pentru a curăța vehiculul de zăpadă și gheață înainte de a porni la drum.

3. În plus, în afară de geamuri, acoperișul mașinii trebuie să fie complet măturat

Zăpada care cade în timp ce conduceți și îi lovește pe ceilalți participanți la trafic, poate provoca un accident. Dacă doriți să evitați o dată pentru totdeauna complicațiile care necesită mult timp pentru a răzui gheața dimineața, vă puteți dota mașina cu un încălzitor. Nu este ieftin, dar este incontestabil de convenabil.


4. Când drumul este acoperit de zăpadă și gheață, primul și cel mai important sfat este: să încetinești!

Reduceți viteza cu 50% pe drumuri umede și cu până la 70% pe zăpadă și gheață. Distanța de urmărire trebuie, de asemenea, calculată cu generozitate: pe zăpadă și gheață, distanțele de frânare cresc dramatic. Pentru a simplifica foarte mult: pe drumuri uscate la 50 km/h (de exemplu, într-un mediu urban), vă puteți aștepta la o distanță de frânare de aproximativ 25 de metri. Incluzând timpul de reacție, rezultă o distanță de oprire de aproximativ 40 de metri. Pe drumurile înzăpezite, aceeași cifră este de 115 metri, în timp ce pe gheață poate ajunge până la 265 de metri! Bineînțeles, totul depinde de pneuri, de șofer, de greutatea vehiculului și de eficiența frânelor, dar ideea este că, iarna, nu este prea mult să ne așteptăm la o distanță de frânare de multe ori mai mare. Țineți cont și de faptul că, din păcate, nu toată lumea trece la anvelope de iarnă în noiembrie, astfel că distanțele de frânare vor fi și mai mari. Din când în când, faceți un scurt test de frânare pe drum deschis, atunci când nu puneți în pericol alte persoane. În acest fel, puteți experimenta condițiile de drum și distanțele de frânare pe drumuri alunecoase. Utilizați întotdeauna luminile de întâlnire și, dacă este necesar, luminile de ceață pentru a îmbunătăți vizibilitatea.

hta 2

5. Menținerea motorului la turații mici îmbunătățește stabilitatea pe drum.

Anvelopele aderă mai bine la turații mici ale motorului, astfel încât, în condiții de zăpadă și gheață, este mai bine decât de obicei să treceți la următoarea treaptă de viteză - mai mare - mai devreme decât de obicei.


6. Condițiile rutiere se schimbă adesea deosebit de rapid la temperaturi în jurul valorii de îngheț.

Așa-numita gheață neagră poate fi o surpriză neplăcută pentru automobiliști - drumul devine brusc alunecos ca sticla. Riscul de apariție a gheții negre este deosebit de ridicat pe porțiunile de drum umbrite, pe poduri și pe tronsoanele de pădure; gheața rămâne adesea mult timp chiar și la temperaturi de peste 0 grade Celsius. În cazul în care condițiile de drum se schimbă rapid în timpul condusului, este recomandabil să faceți o pauză și, eventual, să așteptați un utilaj de deszăpezire.

7. Mențineți ESP (Programul electronic de stabilitate) pornit pe drumurile cu zăpadă și gheață.

Acest lucru reduce riscul de derapare a vehiculului. Cu toate acestea, nu ar trebui să ne bazăm în întregime pe acest lucru - programul nu este atotputernic și, chiar și cu ESP activat, este esențial să ne "iernificăm" stilul de conducere.

8. Mișcările sacadate sau violente ale direcției pot face ca mașina să fie deosebit de predispusă la derapaje pe timp de iarnă.

Pentru a evita pierderea tracțiunii pe zăpadă și gheață, trebuie să conduceți cu atenție sporită și cu calm - mai ales atunci când apar situații neașteptate...

9. Dacă toate măsurile de precauție eșuează și mașina începe să derapeze, reacția corectă este esențială: luați complet piciorul de pe accelerație, apăsați ambreiajul, virați cu atenție în direcția dorită și frânați!

Frânarea poate ajuta la stabilizarea mașinii, deoarece pune greutatea pe puntea față și oferă anvelopei mai multă aderență. Evident, trebuie evitate mișcările bruște, agitate ale direcției. Dacă este necesar, autovehiculul poate fi readus sub control printr-o contravirare ușoară și prin reducerea vitezei cu câțiva km/h.

10. Pentru cei care nu se simt în siguranță pe zăpadă și gheață, cursurile în domeniul siguranței vă pot învăța cum să vă țineți vehiculul sub control pe drumuri alunecoase.

Cluburile de șoferi și școlile de șoferi oferă cursuri speciale de siguranță la volan pe timp de iarnă.

11. Toate cele de mai sus au sens doar dacă este îndeplinită cea mai importantă condiție - anvelope de iarnă de bună calitate, cu o presiune adecvată și o bună întreținere.

Acesta este alfa și omega condusului pe timp de iarnă. Puteți evita multe neplăceri, accidente și răniri dacă montați anvelope de iarnă sau cel puțin anvelope pentru patru sezoane. Așa cum subliniem mereu, aproape că nu contează cât de atent conduceți și dacă urmați sfaturile de mai sus, dacă mașina dumneavoastră nu vă ascultă din cauza anvelopelor uzate. Pentru anvelopele de iarnă, adâncimea minimă recomandată a benzii de rulare este de 4 mm.

hta 3

Dacă aveți întrebări suplimentare despre condusul pe timp de iarnă, nu ezitați să contactați experții noștri.


Sursă:
hta.org.hu

nano-tyre.ro
kosar icon
Magazin web de anvelope

tyre-test.org Teste de anvelope,
recenzii de la utilizatori reali
tire icon tyre background