Anvelope și oameni pe căldură

Marketing

Temperaturile aerului de peste 30 de grade Celsius și cele ale asfaltului de până la 50 de grade Celsius în unele locuri vor pune la încercare atât mașina, cât și ocupanții acesteia. Anvelopele moderne pot face față căldurii, iar aerul condiționat înseamnă că pasagerii nu trebuie să sufere, însă există câteva reguli de urmat.

Cu ajutorul experților, am adunat câteva sfaturi despre cum să conduceți în siguranță pe căldură.

Căldură sufocantă, aer sufocant, perle de sudoare pe frunte - chiar și cu aer condiționat, vara poate fi inconfortabil de cald în mașină. Dar nu doar noi suferim de temperaturile extreme, ci și vehiculele noastre sunt afectate. În special anvelopele, al căror rol în siguranța rutieră este adesea subestimat. Haideți să vedem ce puteți face pentru a împiedica anvelopele să se încălzească prea tare și pentru a vă menține mașina în siguranță. De asemenea, vă oferim câteva sfaturi despre cum să atenuați efectele valului de căldură.

sunny car resized

De ce este periculoasă căldura pentru anvelope?

Într-o zi călduroasă de vară, termometrul poate depăși cu mult 30°C - dar vehiculele și anvelopele pot face față cu ușurință chiar și la această temperatură atunci când sunt staționate. De aceea, nu ar trebui să vă acoperiți anvelopele cu carton sau prelată. Acestea fiind spuse, dacă observați ceva neobișnuit, cum ar fi faptul că vehiculul trage puternic la stânga sau la dreapta, sau dacă auziți o schimbare în zgomotul anvelopelor în timpul mersului, asigurați-vă că opriți mașina, verificați starea anvelopelor și măsurați presiunea din interiorul acestora. De asemenea, este o idee bună să verificați starea anvelopelor din când în când - la realimentare sau cel puțin o dată pe lună.

Presiunea scăzută este periculoasă!

La 0,2 bar, presiunea este cu până la cinci procente mai mică, iar la 0,5 bar este de un litru la 100 de kilometri, ca să nu mai vorbim de faptul că este periculoasă la viteze mari. Prin urmare, primul sfat este să verificați regulat presiunea din anvelope în timpul sezonului cald și să o corectați dacă este necesar. Valoarea recomandată de producător poate fi găsită în manualul de utilizare sau pe un autocolant aflat în coloana "A" la deschiderea portierei laterale a șoferului. Dacă măsurați o valoare puțin mai mare - 0,2 bar - nu este nicio problemă. Atunci când temperatura aerului din anvelopă crește de la 20°C la 60°C, presiunea internă crește cu mai puțin de 0,3 bar, ceea ce nu reprezintă o problemă (experții spun că, dacă diferența dintre valorile măsurate și cele recomandate este de +0,8 bar sau mai mult, ar trebui să corectați presiunea). Nu măsurați după un drum lung cu mașina! Acest lucru se datorează faptului că temperatura ridicată face ca presiunea să crească, astfel încât valoarea măsurată va fi mai mare decât cea recomandată la rece. Distanțele mai mici de zece kilometri pot încălzi anvelopele. Așteptați până când anvelopele se răcesc din nou sau verificați-le când porniți la drum.

 

tp 111 sum

 

Anvelope de iarnă pe timp de vară? Mai bine nu!

Ce e adevărat e adevărat: schimbarea anvelopelor la fiecare șase luni este un inconvenient, dar este o măsură de siguranță. Dacă economisiți la schimbarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară și circulați cu anvelope de iarnă în sezonul cald, vă asumați un risc uriaș. Anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-o compoziție mai moale decât cele de vară, mai dure, care sunt mult mai rezistente la temperaturi ridicate. Există și alte argumente pentru schimbarea regulată și conștiincioasă a anvelopelor: uzura este redusă drastic, consumul de combustibil este redus și distanțele de frânare sunt semnificativ mai scurte - așa că nu economisiți pe asta sau pe aia! Nu plecați niciodată într-o vacanță la mare cu anvelope de iarnă, deoarece acest lucru vă poate costa viața. Există o alegere: anvelopele moderne cu patru sezoane aproape că nu mai reprezintă un compromis.

Verificați deteriorarea și uzura pneurilor

Este de la sine înțeles că verificarea regulată a pneurilor poate ajuta la prevenirea deteriorării. Deteriorarea și uzura sunt semne evidente; de exemplu, corpurile străine din anvelopă duc la pierderea treptată a aerului - presiunea din anvelopă scade și crește riscul de înțepătură. Adâncimea benzii de rulare ar trebui, de asemenea, verificată din când în când. Legea impune o adâncime minimă a benzii de rulare de 1,6 mm pentru anvelopele de vară - dar testele au arătat că aderența anvelopelor de vară pe drumuri umede este semnificativ redusă sub 3 mm. Așadar, nu așteptați până când dispare și ultimul milimetru - investiți într-un set nou de anvelope înainte de a fi prea târziu.

Fiți pregătiți pentru situații de urgență!

Dacă aveți o pană, evitați să trageți brusc de volan, să faceți mișcări bruște de compensare și să frânați brusc. În schimb, încercați să contravirați calm și să frânați moderat. Lăsați mașina să se rostogolească pe banda de urgență sau pe marginea drumului, aprinzând luminile de avarie. În majoritatea școlilor de șoferi și a centrelor de conducere puteți plăti pentru un curs intensiv de pregătire în care, de exemplu, se folosește o placă mobilă acționată hidraulic pentru a simula o situație în care o pană de cauciuc face ca mașina să se comporte într-un mod incomprehensibil de ciudat de la un moment la altul.

Pasagerii au și ei de suferit

Potrivit unui studiu realizat de Gesamthochschule din Wuppertal, numărul accidentelor crește cu 33% la 37°C afară: unii oameni încetinesc inutil pe căldură, alții devin agresivi... Unele studii au arătat că efectul căldurii ne afectează judecata în aceeași măsură ca o alcoolemie de 0,5 părți la mie în sânge. Înainte de a porni la drum, coborâți geamurile, plecați și lăsați vântul de la volan să ventileze bine mașina. După ce porniți la drum, porniți aerul condiționat și setați-l pe circulație internă, astfel încât mașina să nu fie răcită în mod constant de aerul cald care vine din exterior. Nu răciți niciodată mașina până la nivelul polar, este complet nesănătos (poate duce la răceli de vară!), consumă până la un litru de combustibil la fiecare 100 de kilometri și vă provoacă un șoc (termic) teribil imediat ce ieșiți din mașină. Beți multe lichide și în timpul deplasării, dar nu Coca-Cola sau alte băuturi zaharoase, ci apă, suc de fructe sau de legume, sau ceai de fructe sau de plante. O mașină lăsată la soare se va încălzi: dacă temperatura aerului exterior este de 30°C, temperatura din interiorul mașinii poate crește până la peste 50°C. Nu lăsați câini, copii sau orice altceva în mașina încuiată, chiar dacă mergeți la cumpărături doar pentru un minut.

Geamurile mașinilor blochează în mod fiabil razele UVB care provoacă arsuri solare. Cu toate acestea, alte raze pot pătrunde prin geamul laminat, cum ar fi razele UVA - iar acestea sunt responsabile de îmbătrânirea pielii, de alergia la soare și, uneori, chiar de cancerul de piele. Protejați-vă ochii cu ochelarii de soare potriviți. Așadar, alegeți ochelari de dimensiuni cât mai mari, de preferință de culoare maro, gri sau verde cenușiu, dar nu de tipul celor recomandați pentru alpiniști sau surferi; în mașină, astfel de lentile întunecate pot limita grav vederea - de exemplu, atunci când conduceți din câmp deschis într-o pădure cu frunze, iar tabloul de bord este greu de citit. Geamurile laterale pot fi dotate cu parasolare care pot fi fixate cu ușurință cu ajutorul unor ventuze. Dar copiilor mici le place să le smulgă pe drumurile plictisitoare - așa că este o idee bună să puneți un tricou vechi peste fereastră și să o închideți; puteți obține același efect sau unul mai bun.

Nu, apa de răcire nu fierbe

În urmă cu câteva decenii, era o priveliște obișnuită: dacă stăteai mult timp într-un ambuteiaj pe timp de caniculă vara, temperatura lichidului de răcire creștea atât de mult încât acesta fierbea, amenințând cu deteriorarea motorului. În zilele noastre, un astfel de accident este practic imposibil: motoarele sunt proiectate să funcționeze la relanti pentru perioade lungi de timp fără riscul de supraîncălzire. Ventilatoarele din ziua de azi sunt mai mari, iar sistemele moderne de control al motorului pot reacționa la perioade lungi de mers în gol și pot reduce temperaturile motorului.

 

lerobbant autó az út szélén

O mașină neagră se încălzește mai tare?

Experții sunt de acord că vopseaua joacă un rol mult mai mic în stocarea energiei solare decât presupun mulți oameni - majoritatea razelor solare sunt absorbite prin suprafețele ferestrelor. Și pentru că, cu cât o mașină este mai modernă, cu cât suprafețele ferestrelor sunt mai înclinate și mai mari, cu atât mai mult se încălzește interiorul. Cu toate acestea, o mașină cu vopsea neagră și un interior închis la culoare se va încălzi puțin mai mult (cu până la câteva grade Celsius) decât o mașină cu un interior deschis la culoare. Proprietarii de mașini argintii au un avantaj, deoarece mașina lor reflectă cel mai bine razele soarelui. Cea mai bună protecție este acoperirea geamurilor după parcare - de exemplu, cu o folie de protecție solară acoperită cu aluminiu. Și dacă tot ați ajuns aici: gazele de eșapament și catalizatorul se încălzesc până la peste 600°C chiar și după un drum scurt cu mașina și se răcesc doar încet la temperaturi exterioare ridicate. Dacă aceste părți incandescente intră în contact cu iarba uscată, există un risc ridicat de incendiu care se poate propaga apoi la mașină. Nu parcați niciodată pe asfalt sau pe un câmp uscat.

Este periculos un rezervor plin?

Nu și dacă plecăm imediat. Benzina proaspăt alimentată are o temperatură de aproximativ 15°C - provine din rezervorul subteran - care se poate încălzi apoi până la 35°C în rezervorul de combustibil al mașinii. Acest lucru înseamnă o expansiune de un litru pentru un rezervor de 50 de litri. Dar, pe de o parte, mașinile au prea plinuri - tocmai pentru a evita astfel de situații - și, pe de altă parte, atunci când porniți, combustibilul se scurge pe măsură ce mergeți.

Dacă acordați atenție celor de mai sus, puteți avea o vacanță de vară la volan sigură și fără probleme. De asemenea, merită să includeți în pregătirile pentru vacanță și sarcinile legate de mașină, astfel încât să vă puteți concentra pe bucuria călătoriei!

Sursa:

hta.org.hu

nano-tyre.ro
kosar icon
Magazin web de anvelope

tyre-test.org Teste de anvelope,
recenzii de la utilizatori reali
tire icon tyre background